.

.

tisdag 21 maj 2013

Solviken


Jag har läst Solviken av Annika Estassy. En bok som jag hade den stora äran att få fira när Annika bjöd på Solvikens releasefest. En helt fantastisk tillställning.

Boken beskrivs så här:
"Mitt i reklamhögen på Marie Lindsjös hallmatta i Solna ligger ett vadderat kuvert och väntar. Samtidigt sitter Niklas och Gabriel över varsin fredagsöl och reflekterar över livet, såsom det blev.

Inte långt därifrån, i en ljus och fräsch lägenhet i Stockholms innerstad, försöker Ylva stå ut med att det blivit vår och att Niklas inte bor med henne och dottern längre.

När Marie öppnar det vadderade kuvertet upptäcker hon att ödet, eller om det är faster Greta, har pekat ut en riktning åt henne; Solviken, ett färgglatt renoveringsobjekt i Roslagens skärgård. Marie, som känner hur fyrtioårskrisen närmar sig med raska steg, vet att hon inte har något att förlora, och kastar sig ut i det okända.

Det blir en omtumlande yttre och inre resa, inte bara för henne utan även för Niklas, Ylva och Gabriel som hon råkar på vägen och vars öden sammanflätas med hennes.

Solviken är en varm relationsroman om längtan efter kärlek och bekräftelse och om att våga för att vinna."

Solviken är en bok som jag längtat efter att läsa och därmed hade höga förväntningar på och jag blev definitivt inte besviken. Här får vi följa ett antal människor i deras vedermödor och glädjeämnen under ett år. En vardagsberättelse med guldkant. En härlig feelgoodberättelse som lämnar en med en varm känsla i bröstet och en önskan om att få veta mer om personerna som finns på och runt Solviken.

Boken börjar så här:
"Marie Lindsjö såg på klockan. Om en timme skulle hon stänga av datorn, åka hem och laga en syndigt god Biff Rydberg. Det pirrade i hela hennes inre av förväntan."

4 kommentarer:

  1. Den kom i brevlådan i förrgår. Ska ta tag i den, men först ska jag läsa Fotografen. ;)
    (snart klar med Martrådar)

    SvaraRadera
  2. Fotografen har jag inte, men Martrådar är på väg till mig.

    SvaraRadera