.

.

torsdag 26 april 2012

Den magiska bokskrivaren


Jag och mina två äldsta barn har läst "Den magiska bokskrivaren" av Maria Edgren. Den här boken som vänder sig till barn runt tolv år, är mycket spännande med övernaturliga toner och den är fylld av härlig fantasi.

Baksidestexten ser ut såhär:

"Ingen visste vad som hände den där natten för länge sedan. Det var natten då Agatha, byns egna lilla häxa, försvann från sin stuga bredvid den gamla linden. Allt man hittade var Agathas kläder, katten Smoll och naturligtvis boken. Den enorma boken – fylld med Agathas sagor. Men som så många andra mysterium, så glömdes det bort allt eftersom tiden gick. Ända tills "de hemliga" fick nys om det. De hemliga – Mirry, Jossan och Leo – bestämmer sig för att ta reda på vad som hände med Agatha. Men det som de från början trodde kunde vara ett kul äventyr visar sig vara långt mycket mer fantastiskt än de någonsin hade kunnat drömma om. Deras efterforskningar tar dem in i en värld av sagor och magi, men också av ondska – en ondska som hotar att förgöra dem alla."

Så här tyckte mina barn om boken.

 Sonen fjorton år:
"Denna bok var en av de mest spännande böcker jag någonsin läst. Den hade en underbart kreativ story, och Den magiska bokskrivaren är nog du själv Maria. Otroligt ”nagelbitande” slut, det gillar jag. Fortsätt på den vägen, för det kommer du långt med!"

 Bokslukande dottern elva år:
"Det är en gripande historia med många bra beskrivningar. Ibland hoppar man till, fäller en tår eller så skrattar man. Den blandar verklighet med fantasy och är till bredden fylld med känslor och märkliga händelser. En mycket, mycket bra bok!

Boken börjar såhär:
"Den söta fräna lukten av förruttnelse slog emot henne med en sådan kraft att hon höll på att tappa fotfästet när hon öppnade dörren till källaren och började gå nedåt."

4 kommentarer:

  1. Åh, vad lycklig jag blir över barnens respons!
    Hoppas att fler får upp ögonen för min bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! De tyckte verkligen om den. Jag hoppas också att många fler hittar den.

      Radera
  2. Å, viken början:). Förstår att barnen gillar boken.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det riktigt spännande : )
      Kramar!

      Radera