.

.

onsdag 20 juni 2012

Sonjas sista vilja


Jag har läst Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg. För mig kändes det som en liten diamant i bokvärlden, en champagnebubblande bok att läsa i sommarvärmen. Det är en riktigt härlig feelgood berättelse, något som vi alla behöver ta del av då och då. Dessutom ger den möjlighet till eftertanke om hur vi lever våra liv och om vi gör det på ett sätt som gör oss lyckliga och harmoniska. Eller om vi hela tiden väntar på att snart leva det liv vi önskar, ett snart som kanske aldrig kommer.

Baksidestexten ser ut så här:
"Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det.

Däremot hade hon planerat allt för sina väninnor, Maggan, Rebecka och Susanne, som chockas rejält av hennes testamente. De får dela på allt, alla miljoner och alla spännande investeringar. Men först måste de uppfylla vissa villkor. Vill de och kan de göra Sonja till viljes?

Sonjas sista vilja är en riktig bladvändare. Tre vanliga tjejer i femtioårsåldern rycks upp från sina liv och tvingas börja om på nytt under mycket ovanliga omständigheter. Vi följer dem andlöst vare sig det handlar om heta kärleksaffärer i Paris, jobbiga exmakar i Stockholm eller gulliga barnbarn i Östersund.

Det här är en härlig, romantisk komedi som lockar till både skratt och tårar och som är helt omöjlig att lägga från sig."

Jag blev huvudlöst förälskad i den här berättelsen, en härlig feelgood historia när den är som allra bäst. Jag ser väldigt mycket fram emot att få läsa fortsättningen för de här härliga tjejerna. Dessutom önskar av hela mitt hjärta att det blir en film av boken, för jag är helt och fullt övertygad om att den skulle bli helt underbar.

Precis som andra skrivit om på sina bloggar så har Åsa tackat sina bloggläsare i författarens tack. Stolt som få kan jag meddela att jag finns med där.


Tack själv Åsa, för alla dina härliga blogginlägg, dina underbara peppningar, dina lockande tips på fantastiska skrivarlyor och sist men inte minst, tack för en helt underbar läsupplevelse i Sonjas sista vilja.

Titta också gärna in på Sonjas sista viljas egen blogg här.

Boken börjar såhär:
Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna ens när hon levde.

6 kommentarer:

  1. Anneli, tusen tusen tack!!! Om du bara visste hur glad jag blir av dina ord.

    SvaraRadera
  2. Tack själv, det är en helt underbar bok och jag ser väldigt mycket fram emot fortsättningen. Det gör mig glad att du blir glad. Du och din bok är värd vartenda ord.

    SvaraRadera
  3. Som vanligt (har det blivit nu!) håller jag med om allt positivt som tycks och sägs om Sonja mfl.

    Kolla på bilden - där är jag med oxå!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl skönt när det blir, som vanligt, på ett så positivt sätt : )

      Klart att du är med, vi följs åt på ett väldigt angenämt sätt i den skrivande världen.

      Kramar!

      Radera
  4. Jag har just börjat läsa den och det ska bli superhärligt att få följa väninnorna! vad kul att du gillade den! Hurra!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt att ha berättelsen framför sig. Hoppas att du gillar den lika mycket som jag gjorde. Jag ser fram emot att få höra vad du tycker. Och jag ser nu mycket fram emot del två.
      Kram!

      Radera