.

.

torsdag 15 november 2012

Skriv din bok och sälj den


Jag har läst "Skriv din bok och sälj den!" av Dag Öhrlund.

Adlibris sida står det så här om boken:
Det finns många böcker om skrivande. De flesta koncentrerar sig på språket, karaktärerna och dramaturgin, men slutar där den stackars debutanten sitter med sitt färdiga manus och undrar vad han eller hon ska göra nu.

Skriv din bok och få den utgiven behandlar skrivande och bokutgivning från ax till limpa. På ett humoristiskt sätt berättar Dag Öhrlund om de misstag han själv begått som författare. I boken förklarar han lättfattligt hur bokbranschen fungerar, vad man ska tänka på när man kontaktar ett förlag, försöker skaffa sig en agent, tolkar ett refuseringsbrev eller förhandlar sig till ett bra avtal för sin bok. Han ger också konkreta, värdefulla råd om hur man som författare hjälper till att marknadsföra sin bok och stärka sitt varumärke.

Boken innehåller utförliga intervjuer med både debutanter och namnkunniga svenska författare bland andra Jan Guillou, Viveca Sten, Elsie Johansson och Björn Hellberg samt med agenter och flera förläggare, bland andra Dorotea Bromberg. Alla delar öppenhjärtigt med sig av sina bästa tips till en blivande författare.

Skriv din bok och få den utgiven är tänkt att vara en långvarig, personlig följeslagare för den som skriver. Efter varje kapitel finns det tomma sidor för egna anteckningar och frågeställningar. Boken har också en lista över facklitteratur som kan vara bra för varje blivande författare.

Dag Öhrlund har under 40 år försörjt sig på att skriva. Han har rest och arbetat i mer än 30 länder och varit stationerad som utrikeskorrespondent i USA under flera år. Hans reportage har publicerats i 150 tidskrifter i 20 länder. Dag har skrivit, fotograferat och medverkat i över 30 böcker alltifrån poesi och prosa till kokböcker, reseskildringar och fackböcker. 

Jag hade hört av andra som läst den att den visar på den skrivande världen ur ett mycket tufft perspektiv. Själv tycker jag att boken är mycket positivt skriven, men med en realistisk syn på hur svårt det är att få en bok utgiven. Jag tycker att det är en fantastisk bok som alla som skriver borde läsa. Dag Öhlund skriver mycket intressant och roligt om sin egen väg till skrivandet. Oersättliga tips blandas med flera mer eller mindre kända författares berättelser om deras eget skrivande och tips till alla oss som ännu inte blivit utgivna. Den här boken kommer att vara en del av min utbildning i skrivandets konst, den kommer att få följa med mig och finnas vid min sida när jag skriver. Kanske upplevde jag den som nästan enbart positiv och uppmuntrande eftersom jag redan har en realistisk syn på hur svårt det är att ta sig genom nålsögat. Det känns som en bra grund att stå på. Däremot är jag envis som synden och tänker ställa mig upp precis så många gånger som det behövs för att jag ska få hålla min egen bok i min hand.


Jag blev presenterad för Dag Öhrlund som hastigast under bokmässan på Park hotel i Göteborg. Nu ska jag få träffa honom och flera andra trevliga författare på Afternoon tea i julens tecken med författarmingel på hotell Tylösand i Halmstad, det ser jag väldigt mycket fram emot. Jag hoppas få mycket skrivglädje och inspiration med mig hem därifrån.

18 kommentarer:

  1. Vad roligt att du läst den och tyckte att den var positiv.
    Själv hade jag fått två refuseringar några veckor innan jag läste den - refuseringar från vissa som uttalade sig i boken. Kändes som att få en örfil - typ.
    Men det gäller som sagt att inte ge sig!

    Ha det riktigt mysigt på författarminglet - njut stort.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart det beror på vad man upplevt och det måste ha varit tufft att läsa i just ditt läge. Själv tycker jag väldigt mycket om boken och tycker att man får många bra tips på vägen. Jag tycker att den är trevligt och personligt skriven. Man får suga åt sig all hjälp man kan få på den här guppiga vägen som skrivandet innebär. : )

      Jag ska njuta ohämmat på författarminglet, jag får ju inte chansen att göra det så,ofta här nere : )

      Kram!

      Radera
    2. Jättekul att du gillar min bok - vi ses i Tylösand! :o)

      Radera
  2. Kul att du gillade boken, nu är jag ännu mer sugen på att läsa den!
    Författarminglet i Tylösand lät fantastiskt, du får rapportera via bloggen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera den. Jag återkommer med mina upplevelser av kommande författarmingel : )

      Radera
  3. Kommer du? Vad roligt, åh, vad glad jag blir!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! Man får passa på när det händer något så trevligt i närheten av mig, det gör det ju inte så ofta tyvärr! Jag ser mycket fram emot det. Och att träffa dig igen såklart!!

      Radera
  4. Blir också nyfiken på den här boken. Tror att jag hellre köper den är Bodil Malmstens nya, den har fått rätt så dåliga recensioner, i alla fall om man ser den som "kursbok" (den har visst andra kvalitéer).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera den. Fast det är ju ingen bok om att skriva, snarare vad man gör när man har skrivit, vilket kan vara nog så förvirrande och viktigt. : )

      Radera
  5. Ett boktips jag tar till mig. Och bra där att du är envis och står på dig. Det brukar löna sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket trevlig och intressant bok. Nej, envisheten är det verkligen inget fel på : )

      Radera
  6. Jag tyckte också mycket om Dags bok och att den var positiv men realistisk. Han bjuder på många bra exempel.
    Jösses vad kul att få åka på författarmingel i Halmstad :-)! Njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, positiv och realistisk! Precis det jag tror att man behöver för att kunna ta sig hela vägen fram. Jag ser väldigt mycket fram emot författarmingel och kommer att njuta ohämmat : )

      Radera
  7. Jag läste den nyligen och jag instämmer i att det är en bra bok. Jag gillar att den är rak, ärlig och utan krusiduller. Boken skönmålar inte utan talar om vilket hårt arbete det är att skriva en bok och att nålsögat för att bli utgiven är litet. Samtidigt som boken också innehåller många handfasta tips och uppmuntran. En bok jag rekommenderar alla med skriv- och författarambitioner att läsa.

    Klart att du inte ska ge upp dina drömmar Anneli. Du har vägen utstakad framför dig och skriver inte för att främst bli utgiven. Du kommer att fortsätta skriva oavsett.

    Själv har jag inte skickat in något av mina två manus ännu. Men en dag kanske. Lovar att berätta.

    Ta hand om dig och glöm inte att ditt skrivande och din röst har betydelse.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Positiv och realistisk. Precis det jag tror man behöver veta för att man överhuvudtaget ska kunna ta sig hela vägen fram. Det är hårt arbete, djävlar anamma och en enorm envishet som kan ta en dit. Det är också vad boken förmedlar på på,ett positivt och uppmuntrande sätt.

      Nej, jag kommer inte att ge upp. Det finns många vägar att gå så det är bara att kämpa på. : )

      Jag är så nyfiken på ditt skrivande och ser fram emot att få veta mer.

      Tack för uppmuntran, det behövs verkligen då och då. Jag önskar detsamma för dig. Skriv på och ha det bra!

      Kram!

      Radera
  8. Det är nog en bok jag skulle behöva läsa. jag tänker att om jag inte få r min bok antagen av något förlag, då får jag väl ge ut den själv då!! För jag tänker precis som du: jag vill hålla min bok i handen!!

    SvaraRadera
  9. Med ett sånt ämne tycker jag bara att framsidan borde ha varit lite mer just... Säljande! Den ser ju så förbenat tråkig ut!

    Jag håller tummen för dig, och för mig själv för framtida manus! :)

    SvaraRadera
  10. Intressant läsa vad du tycker om den. Jag bad Gbg stadsbibliotek köpa in den men när den kommit (och var reserverad åt mig) så hade jag inte möjlighet att åka dit och låna den. Men jag ska reservera, låna och läsa den vid annat tillfälle. Så får vi se om jag tycker den är positiv eller realistisk. Jag hör dock till dem som gillade Bodils bok.

    Lycka till med din bok!

    SvaraRadera