.

.

lördag 10 november 2012

Förverkliga din bokdröm


Jag har läst Förverkliga din bokdröm av Kristina Svensson och Joanna Björkqvist.

Så här beskriver Adlibris boken:

"- en handbok för dig som vill ge ut på eget förlag.
Drömmer du om att hålla din egen bok i handen? Nu är det dags att göra verklighet av drömmen. Att ge ut en bok är lättare än det låter. Och roligare.

Förverkliga din bokdröm blandar inspirerande berättelser med handfasta råd om allt från kärnläsare till releasefest. Begrepp som ISBN, pliktexemplar och inlaga förklaras på ett enkelt och överskådligt sätt. Boken ger också exempel på upplagor och berättar vad som är skillnaden på a-pris och f-pris.
Författarna Joanna Björkqvist och Kristina Svensson delar med stor entusiasm med sig av sina och 25 kollegors erfarenheter av att ge ut böcker. Allt för att också du ska kunna gå från en spirande tanke till färdig bok. Utan att göra deras misstag längs vägen. 

Joanna Björkqvist är journalist och debuterade 2011 med romanen Nära dig. Hon har ett förflutet som nyhetsreporter på Sveriges Television och har arbetat som lärare i svenska, engelska och bild i grundskolans senare del i över ett decennium. Kristina Svensson är vetenskapskommunikatör och debuterade 2010 med reseberättelsen Jakten på den perfekta puben. Hon har bott i Wales i två omgångar och ansvarat för arbetsgivarvarumärke på AstraZeneca i fem år."

Om man vill ge ut sin bok själv och därmed slippa allt det som är jobbigt med att hitta förlag, skicka till förlag, vänta på svar från förlag och förmodligen få ett refuseringsbrev från förlag, är detta en ovärderlig bok. För numera finns det en mängd möjligheter att ge ut boken själv och det är precis det vi får hjälp med i den här boken. I "Förverkliga din bokdröm" får vi ta del av många tips och får hjälp att ducka och undvika problem som annars skulle dyka upp på vägen.

Jag tycker att det är en mycket personligt skriven bok som jag läste med glädje och vi får verkligen följa med i tankarna runt egenutgivining. Både för och nackdelar. De vill ha dig som kollega, så sätt igång. Förverkliga din bokdröm nu.

16 kommentarer:

  1. Ja, jag blir då mer och mer övertygad om att det är rätt väg att gå för mig. Av massor av anledningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Det måste kännas skönt när man till slut vet vilken väg man ska gå.

      Radera
    2. Det finns många bra skäl till att ge ut en bok själv. Som att den garanterat kommer ut.

      Radera
  2. Jag skriver på min bok och hoppas på det bästa. Tack för tipset. Den boken ska jag läsa.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Hoppas att det går bra.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag funderar på att trycka min kommande bok själv, om inget förlag nappar på den. Men först ska jag skaffa Förverkliga din bokdröm, för den verkar vara en ovärderlig hjälp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man vill ge ut själv så är den boken verkligen en ovärderlig hjälp. Lycka till!

      Radera
    2. Hoppas att du ska få användning för den. Vi försökte skriva den bok vi själva önskade att vi hade haft när vi debuterade.

      Radera
  5. Vad kul att du gillade vår bok och tycker att den kan hjälpa till längs vägen! Jag ska genast länka till dig från boken webbsajt www.dinbokdrom.se! TACK!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bok som jag tycker att man bara måste ha om man ska ge ut själv. Jag gillar den personliga stilen och intervjuerna som talar om hur det gått för andra. Med hjälp av den här boken tror jag att alla kan ge ut sin bok själv! Bra jobbat!
      Kram!

      Radera
    2. Precis så som vi hoppades att läsaren skulle uppfatta boken. Med varsin bok i bagaget sedan tidigare så kan vi näppeligen konkurrera med de som har 40 års erfarenhet i kunnande - men vi kan berätta hur vi och andra gjort och hur det gick.

      Radera
    3. ... och vi tror också att igenkänningen är högre. Det är här och nu vi har gjort på dessa sätt.

      Radera
  6. Å tack för fina ord. Önskar dig lycka till med dina bokprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Och tack för en mycket trevlig och inspirerande läsupplevelse.

      Radera
    2. Trevlig och inspirerande var precis vad vi ville att boken skulle bli!

      Radera