.

.

torsdag 19 september 2013

Stadsfjäril - Barcelona noir


Jag har läst Stadsfjäril - Barcelona noir av Malin Roca Ahlgren.

Boken beskrivs så här:
"Nu ska jag berätta. Nu börjar resan då världen ska få veta. Vem han egentligen är och vad fan han sysslar med. Jag skulle kunna sätta dit den jäveln. Jag vet var han har allt: kokain, gräs, LSD, ecstasy. Jag vet också att han har en hel hög med pass från olika länder. Han har mitt pass och foton på många tjejer i en papperslåda högst upp i en av garderoberna. En kväll hade han och spanjoren, en annan idiot, suttit där och blivit höga, skrattat och kommenterat alla tjejerna. De var många som var yngre än mig. De kom från Rumänien, Bulgarien, Ukraina … ”
Joanna är fånge i staden Barcelonas mörka del. Den som präglas av droghandlare, prostituerade och den undre världen. När hon försöker fly möts den mörka delen med den andra delen – den vackra, som turisterna känner till och älskar."
Stadsfjäril är ingen lätt bok att läsa men väldigt viktig att våga ta till sig. Mitt hjärta blöder för alla dem som faktiskt lever sådana hopplösa liv som huvudpersonerna i Stadsfjäril gör. Man får verkligen en viktig påminnelse om vilket stort lidande som finns i världen för väldigt många människor. Det finns så många lärdomar i den här boken. Döm inte någon annan människa för att de inte passar in i din ram, du har ingen aning om vilken verklighet de lever i. Tänk på vad som finns bakom den fina turistfasaden och hur människor faktiskt lider mitt i allt det vackra. Var tacksam över allt det du tar för givet, det som så många andra skulle ge vad som helst för att få. Stadsfjäril är en mycket stark och väldigt spännande berättelse.

Boken börjar så här:
"Joanna spottade ut tuggummit så att det landade precis vid vägkanten. Det försvann bland de gråa stenarna, blev kvar vid trottoaren, medan hon själv reste sig upp från den dagliga arbetsplatsen och gick mot den metallicfärgade bilen som stannat framför henne. Ett djupt andetag och på med masken."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar