.

.

måndag 15 juli 2013

Martrådar


Jag har läst Martrådar av Mia Franck. Mia som jag har kommit att uppskatta oerhört mycket här bland bloggarna, bjuder här på sin debutbok som är en spännande fantasyroman. Fantasy som egentligen inte är min genre och jag måste erkänna att jag inte vet om jag läst någon sådan alls innan den här.

Boken beskrivs så här:
"Om jag ger mig på dem som oftast är i överläge, som är översittare av värsta sort, vad är jag då? Är jag en hjälte? 

I en rättvis värld skulle Matilda, eller Mati som hon kallas, ha blivit en av världens bästa fotbollsspelare. Björknäs stad har höga förväntningar på sin stjärna. På alla sina stjärnor förresten, för det är god jordmån i Björknäs för speciella talanger. 
Men världen är inte rättvis. 
Matis syster tar livet av sig och allt förändras. Världen rämnar, en avgrund öppnar sig. 
Ändå handlar inte den här boken om att dö, den handlar om att fortsätta leva. Om att förändras och föra ett dubbelt liv. Dröm och mardröm blir på riktigt. Sakta förvandlas Mati till en hämndlysten mara som flätar martovor åt Björknäsborna. Den utåt sett idylliska staden som säger sig ha flest soldagar i landet visar sig också ha många trådar för sin mara att knyta. 
Stadens skuggsida har haft gott om tid att växa sig stark. 
Vem vågar somna med en mara i trakten?"

Jag måste dessutom erkänna att jag var lite orolig när jag skulle läsa den här boken eftersom jag hört att den var otäck och skrämmande. Jag menar, bara namnet antyder ju att det är en historia som innehåller mardrömmar på ett eller annat sätt. När jag väl började läsa blev jag därför positivt överraskad, visst är den både läskig och otäck, men på ett märkligt tilltalande sätt. Ett sätt som gör att man sugs in i berättelsen och inte alls vill sluta läsa innan man vet hur allt hänger ihop och hur det ska sluta. Det är en otroligt spännande berättelse med ett djup som jag uppskattar väldigt mycket.

Boken börjar så här:
"En pojke går med långsamma steg genom sjukhusets korridorer. Han borde gå fortare, det är inte mycket tid han har på sig, men han är rädd."

6 kommentarer:

  1. Tack för tips. Den ska jag hålla utkik efter.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mycket annorlunda och spännande!
      Kram!

      Radera
  2. Det kan vara bra att variera sig ibland och testa nytt. Själv har jag just läst Hungerspelen, vilket jag aldrig skulle gjort om jag inte blev övertalad. Den var riktigt spännande och svår att sluta läsa.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, man måste våga gå utanför sin bekvämlighetszon ibland.
      Kram!

      Radera
  3. Åh vad glad jag blir att du gillade! Extra mycket att du låtit dig sugas in i det otäcka utan att bli jätterädd. Tack! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för en riktigt spännande läsupplevelse. Jag är glad över att den var läskig på ett bra sätt. Kram!

      Radera