.

.

tisdag 25 september 2012

Betvingade


Jag har läst Betvingade av Simona Ahrnstedt. Jag fick den stora äran att få närvara vid releasepartyt för den här boken och det var en helt underbar tillställning, som jag fortfarande ler vid minnet av.

Baksidestexten ser ut såhär:

"Östergötland 1349

I en tid där inget är säkert och en kvinnas heder hänger på hennes oskuld går stormannadottern Illiana Henriksdotter till en skogstjärn för att bada då hon blir överfallen och bortförd.

Markus Järv, ökänd riddare och kungens närmaste man, väntar på en utsedd kvinna som ska göra honom sällskap för natten när hans unge soldat kommer med helt fel person. Inte bara är kvinnan framför honom mager och blek han märker också snabbt att hon kommer från en fin familj. Han bestämmer sig för att rida tillbaka med henne men under färden stöter de på Illianas bröder och en olyckshändelse gör att en av bröderna dör.

Från och med den stunden kommer maktspel, intriger och kunglig diplomati att för alltid bestämma över Illianas och Markus liv. "


Jag har som jag sagt tidigare aldrig läst romance förut, inte förrän jag hittade Simonas böcker och sedan också Frida Skybäcks. Nu är jag fast, i alla fall i den svenska romance världen. Jag tycker väldigt mycket om historia och särskilt när man använder sig av karaktärer från verkliga livet i böcker. Simonas Betvingade är precis en sådan berättelse och spänningen är olidlig. Själv läste jag slutet i natt och kunde inte lägga ifrån mig boken. På många sätt är det en klassisk kärlekshistoria med diverse hinder. Samtidigt är den så mycket mer och ja, det hettar till ordentligt då och då. Det är verkligen fantastiskt att få befinna sig i en helt annan tid och en helt annan värld än den vi lever i nu. Det svindlar en aning ibland, när man tänker på hur livet har sett ut för människor under tidens gång. Men kärleken, den verkar ha sett ut på samma sätt alltid, oavsett hur hårt livet har varit. I alla fall hoppas jag det. Nu väntar jag bara med stor spänning på Simonas nästa bok. Jag hoppas att den inte dröjer allt för länge.

Boken börjar så här, om jag bortser från prologen som är ett brev:
"För sanningen - vilken Illiana Henriksdotter var väl medveten om - var att hon inte hade så många att välja mellan. Fästmän alltså."

4 kommentarer: