.

.

torsdag 10 januari 2013

Förändrad - Förvandlad - Förädlad


Jag har läst Förändrad - Förvandlad - Förädlad av Helena Milton. Duktiga Helena som jag hade äran att träffa i höstas. Hon har modigt tagit sitt öde i egna händer och gett ut sin bok själv.

Baksidestexten ser ut så här:

"Efter ett destruktivt liv och ett antal tillfälliga förbindelser träffar Erland Cecilia på en fest. De inleder så småningom en relation. Efter att ha varit ett par i drygt två års tid börjar Erland känna sig alltmer frustrerad. Det beror dels på det långa avståndet dem emellan men även på grund av att han känner sig styrd i relationen. Han avslutar relationen med Cecilia vilket får henne att inse att Erland har rätt när han säger att det mesta har skett på hennes villkor. Kommer Erland hitta sig själv och kommer han att finna kärleken igen?"

Här får vi träffa Erland som har lite svårt att hitta sin plats i livet. Han har väldigt bestämda åsikter om det mesta och gör precis det som faller honom in. Han träffar Cecilia som han är tillsammans med i två år innan han förstår att det inte är det förhållande han letar efter. Efter det rannsakar han sig själv och sitt liv och han upptäcker sådant som han inte sett förut. Han hoppas hitta den stora kärleken, den som ska hjälpa honom hitta ett liv som känns rätt och mer värdefullt att leva.

Under hela tiden som jag läste boken så hörde jag en berättarröst i mitt huvud. Det var annorlunda för det har aldrig hänt mig förut. Kanske är det för att den är skriven på ett berättande sätt med ganska få dialoger. Rösten var Tage Danielssons och i form av den text han läser i Karl-Bertil Jonssons Julafton, fast på ett lite mer vuxet sätt så klart. Tage Danielsson var en mästare på att berätta och hans röst är en fröjd att lyssna på. Det var verkligen en spännande ny upplevelse. Jag gillade berättelsen och ser fram emot att få läsa mer av Helena Milton.

Två saker som fungerar sämre för mig för mig är att det är väldigt långa kapitel vilket gör det lite svårt att läsa på kvällen, då jag läser och så är textmassan väldigt kompakt på varje sida, vilket gör att det blir lite tungt att läsa. Fast det har ju inte med berättelsen i sig att göra.

Boken börjar så här:
"Trafiken var tät och intensiv när Erland var på väg hem från arbetet. Han satt i sin mörkblå Mercedes och körde sakta och lugnt genom storstadens gator. Erlands fotoateljé låg mitt i city och själv bodde han mycket centralt så det var inte långt mellan arbetet och hemmet. Detta till trots tog han alltid bilen till jobbet. Det där med att promenera hade aldrig riktigt varit något för honom."

4 kommentarer:

  1. Verkligen duktigt. Heja Helena!

    SvaraRadera
  2. Låter spännande! Ser fram emot att höra vad du tycker om boken du läser nu "Sju jävligt långa dagar", har precis lånat hem den. Men du hinner nog läsa ut den, för jag har precis börjat på "I stundens hetta"- Viveca Sten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återkommer med vad jag tycker, hoppas du gör det också så kan vi jämföra läsupplevelsen.

      Radera