.

.

onsdag 19 september 2012

Jag väntar under mossan



Jag har läst Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg. Amandas böcker är alltid spännande och detta är hennes första bok för unga läsare. Omslaget är överjordiskt vackert och ger en föraning om berättelsens alla toner.

Texten på bokens baksida beskriver boken så här:

"Om solen lyst, om huset varit omskött och bebott, då hade det kunnat vara mysigt som ett pepparkakshus. Men här i det bleka spökskenet från en dold måne, fick stugans flagnande sneda väggar och blinda fönster mig att darra."

I en värld av sällsamma skuggväsen, undangömda kråkslott, en bottenlös näckrosdamm och en uråldrig maktkamp söker Tilda sanningen: Vad hände med Tildas försvunna mormor? Vem ligger bakom den ondskefulla stämningen vid sjön? Hur känns den stora kärleken? Och vem är Tilda själv egentligen?


Det är en spännande berättelse för alla åldrar och jag kan tänka mig att många lässugna unga människor kommer att älska den här lite läskiga berättelsen. En riktig bladvändare. Man måste ju bara få veta hur allt hänger ihop. Själv tycker jag att Amanda är en mästare på skräck och det övernaturliga. Men det är inte bara det läskiga som gör boken bra, det finns många fler bottnar. För här finns den unga Tilda som hittar nya sanningar och får lära sig att allt inte alltid är som det verkar vid första anblicken. Och om kärleken. Precis som för en vanlig tonåring helt enkelt.

Boken börjar såhär:

"Kan du höra mig! Det känns som om du kan det men jag är inte helt säker. Det är något med ditt sätt bara. Hur du har stannat upp, hur din blick har blivit vaksam. Det ser ut som om du skulle kunna höra mig. Eller, i alla fall, ana mig."

2 kommentarer:

  1. Jag måste köpa den- är så nyfiken och bokomslaget är ju bara underbart.

    SvaraRadera
  2. Gör det, det är verkligen en bok mycket väl värd att ha i sin bokhylla. Och att läsa den såklart.

    SvaraRadera